התעמלות הרמונית למבוגרים

ישנה חשיבות רבה ליכולת של האדם להניע את גופו באופן מותאם ולשכלל את יכולתו כך שהתפקוד שלו יהיה גבוה ומיטבי. הגוף הוא הכלי אתו אנחנו חיים בעולם הזה ולכן למידה של התנהלות גופנית טובה ושיפור היכולות הגופניות שלנו יאפשרו לנו לחיות בבריאות בשמחה ובכבוד גם בגיל המבוגר. 

המיקוד של התעמלות הרמונית בתנועה היא בחיזוק המפרקים: תנועת מפרקי הכתפיים, חוליות השדרה, מפרקי הירכיים, הברכיים, הקרסוליים והמפרקים הקטנים של כף היד וכף הרגל. בהתעמלות הרמונית ישנו תרגול יסודי על המעברים משכיבה לישיבה, ומישיבה לעמידה וחזרה. יש תרגול מעמיק על היכולת הפרופריוספטית - שהיא היכולת של הגוף להעביר אינפורמציה של פרמטרים הקשורים לתנועה במרחב אל המוח ומהמוח אל השרירים והמפרקים. בנוסף ישנו מיקוד ביכולת הווסטיבולרית אשר כוללת את מנגנון שווי המשקל, ההתמודדות עם כוח הכובד והיציבה. 

בהתעמלות הרמונית- הדגש על יציבה טובה ותנועת גוף מתואמת דרך חיזוק וגמישות השרירים הגדלת טווחי התנועה של השרירים והמפרקים ובאמצעות תהליכי תנועה ולא תרגילים שחוזרים על עצמם. אלה תהליכי תנועה בקואורדינציה מתקדמת אשר מאמנים את הזיכרון והתבונה המוחית והגופנית.

בהתעמלות הרמונית ישנם צירופי תנועה מרתקים שנועדו לשפר את האיכות התנועתית ולצאת מהדפוסים השליליים הקיימים באופן לא מודע ולהרחיב את הרפרטואר התנועתי. 

התעמלות הרמונית מתאימה למבוגרים גילאי 18 ומעלה שרוצים לשפר ולהיטיב את ההתנהלות הגופנית, המנטלית והקוגניטיבית באופן מעודן ולהרגיש טוב יותר בגופם.

התעמלות הרמונית מתבססת על גישת ההתעמלות שהביאו יהודית בינטר ולוטה קריסטלר מגרמניה, שם למדו בביה"ס ל"התעמלות הרמונית" וב- 1940 פתחו את המסלול לחינוך גופני ותנועה בסמינר הקיבוצים, בארץ ישראל. ג'נבייב סטבנס הייתה הראשונה לפתוח את ביה"ס להתעמלות הרמונית Harmonic Gymnastics  בניו יורק ב- 1920,  וכתבה  ספרים המתארים את הגישה הייחודית של Delsarte דלסרט (1811-1871) באותן שנים. מורים רבים למדו אצלו והוא היווה השראה למורים לתנועה, תאטרון ומחול שחלקם בהמשך  פיתחו שיטות משלהם כמו פ.מ. אלכסנדר, אשר למד אצל מורים שלמדו אצל ד'לסרט, כמוכן, גם איזדורה דנקן, פינה באוש, שהיו ממייסדות המחול המודרני. סטניסלבסקי, מהתאטרון, לאבאן, שיצר שיטה לניתוח תנועה, ועוד מורים שלהם הייתה השפעה גדולה בעולם. הוא הדגיש את הקשר בין הגוף והנפש והראה כיצד הם מתחברים דרך תנועה, נשימה ועבודה סומאטו-מוטורית. הוא הדגיש את חשיבות תשומת הלב בתנועה ואת הדגש החושי- סומאטי בכל תנועה שלנו. סטבנס בספרה,   Dynamic breathing and harmonic gymnastics,1892 , תארה כיצד התעמלות הרמונית יכולה להביא "לבריאות גבוהה, עצמה מוחית והתרוממות הרוח" (עמ' 62, מתוך המאמר על התעמלות הרמונית של קלי מולן, 2016 ; ראה בעמוד מאמרים).

 Mullan, Kelly., (2016). Harmonic Gymnastics and Somatics: A Genealogy  of Ideas. Currents p. 16-28. 

https://www.researchgate.net/publication/316004353.